ΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΔΕΡΚΩΝ

Με κατάνυξη και θρησκευτική ευλάβεια εορτάστηκε το Άγιον Πάσχα  στην  Ιερά  Γεροντική Μητρόπολη  Δέρκων.  Ο Σεβασμιώτατος   Γέρων Ποιμενάρχης κ. Απόστολος  χοροστάτησε ή  λειτούργησε διαδοχικά  στους Ναούς της Μητροπόλεως, κατά την διάρκεια όλων ανεξαιρέτως των προβλεπομένων ιερών Ακολουθιών της Μ. Εβδομάδος και  της  Αγίας Κυριακής  του Πάσχα.

Οι πανάρχαιες, απαράμιλλου κάλλους και συμβολισμού ιερές Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας προετοιμάζουν τους πιστούς να εορτάσουν την Ανάσταση και  είναι  προσευχές και δεήσεις των πιστών που γράφτηκαν προς τούτο από τους πατέρες και μελωδούς της Εκκλησίας μας (ύμνοι-ευχές-ικεσίες). Κατά την διάρκεια των αιώνων, όπως ήταν φυσικό, εμπλουτίστηκαν και διαμορφώθηκαν σταδιακά λαμβάνοντας την σημερινή τους μορφή. Τα κείμενα των Ακολουθιών  αποτελούν ταυτόχρονα και κορυφαία δείγματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Δεν θα ήταν υπερβολή να λεχθεί ότι οι μελωδίες με τις οποίες είναι επενδυμένοι οι ύμνοι  της Εβδομάδας των Παθών είναι οι ομορφότερες  συνθέσεις της βυζαντινής μουσικής. Ο όρος Μεγάλη Εβδομάδα απαντάται ήδη από τις «Αποστολικές Διαταγές», αλλά αναφέρεται και από τον  Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο. Κάθε ημέρα της Εβδομάδας αυτής έχει τον υψηλό συμβολισμό της: η Μεγάλη Δευτέρα τον Ιωσήφ τον Πάγκαλο  που προτυπώνει τον Χριστό, η Μ. Τρίτη την παραβολή των 10 Παρθένων, η Μ. Τετάρτη την άλειψη του Κυρίου με μύρο από την πόρνη γυναίκα, η  Μεγάλη Πέμπτη  τον τετραπλό συμβολισμό, ήτοι  τον Μυστικό  Δείπνο, τον Ιερό  Νιπτήρα, δηλ. το πλύσιμο των ποδιών των 12 Αποστόλων από τον Ιησού Χριστό, όπως περιγράφεται στα Ευαγγέλια του Ματθαίου (23, 6-12), του Λουκά (22, 24-28) και του Ιωάννη (13, 1-20), την Υπερφυά Προσευχή, δηλ. την προσευχή του Ιησού προς τον Πατέρα του μετά τον Μυστικό Δείπνο και λίγο πριν τη σύλληψή του, όπως περιγράφεται στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη (17, 1-26)  και την  προδοσία του Ιούδα, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τη σύλληψη του Ιησού. Το βράδυ της ιδίας ημέρας  τελείται ο όρθρος της Μεγάλης Παρασκευής, στον οποίο αναπαριστάται το Θείο Δράμα της Σταύρωσης και διαβάζονται τα 12 Ευαγγέλια που περιγράφουν τα γεγονότα από τη σύλληψη έως και την ταφή του Χριστού. Το  Μ. Σάββατο το πρωί, τέλος, στην Ακολουθία του Εσπερινού και της Λειτουργίας  εορτάζουμε την ταφή και την εις  Άδου κάθοδο του Ιησού Χριστού. Λόγω κάποιων αναστάσιμων ύμνων της Ακολουθίας αυτής, αλλά και δεδομένου ότι υπέχει θέση Εσπερινού της εορτής του Πάσχα, συχνά ο λαός  ονομάζει την Ακολουθία αυτή ως «Πρώτη Ανάσταση».

Ο φιλακόλουθος και τηρητής των πατρώων  Ποιμενάρχης μας είναι προσηλωμένος στην κατά την τάξιν του τυπικού και δίχως παραλείψεις τέλεση όλων των ιερών Ακολουθιών και τούτο διότι- όπως ο ίδιος τονίζει- «το τυπικό και οι συμβολισμοί  της Εκκλησίας μας καθοδηγούν τους πιστούς στην ουσία της λογικής Λατρείας». Κατά την Μεγάλη Εορτή της Κυριακής του Πάσχα   η Αγία μας Εκκλησία εορτάζει την  εκ των νεκρών Ανάσταση του Κυρίου. Ο Σεβ. Δέρκων ιερούργησε  στον Ιερό Ναό του Αγίου Στεφάνου στην ομώνυμη ιστορική Κοινότητα, ψάλλοντας πρώτος το Χριστός Ανέστη στην τελετή  της Αναστάσεως ενώπιον πλήθους πιστών από την Πόλη και το εξωτερικό. Οι καμπάνες του Αγίου Στεφάνου, αλλά και όλων των ναών μετέδωσαν ακριβώς το μεσονύκτιο το χαρμόσυνο μήνυμα της Αναστάσεως σε  όλη την Πόλη. Οι πιστοί   ενθυμούνται ακόμη τα δύσκολα χρόνια παρελθόντων δεκαετιών όπου η Ανάστασις με εντολή των Αρχών εορτάζετο το πρωί και όχι το μεσονύχτιον, όπως από αιώνες ήτο καθιερωμένο  στην βασιλεύουσα των Πόλεων.  Κατά την πανηγυρική  θεία Λειτουργία της εορτής των εορτών διαβάστηκε σε όλους τους ναούς  η πασχαλινή επί τω Πάσχα Απόδειξη του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου και ο λειτουργός Ποιμενάρχης  κήρυξε τον  θείο λόγο στο προειρημένο Ναό του Αγίου Στεφάνου. Είναι   εντυπωσιακό   να παρατηρεί κανείς και πάλι στις μέρες μας τους πιστούς να μεταφέρουν μετά την λήξη της Αναστάσιμου Ακολουθίας τα αναμμένα κεριά με το ανέσπερο φως της Αναστάσεως στα σπίτια τους,  . Παρήλθαν-ελπίζουμε ανεπιστρεπτί- οι καιροί όπου το φώς  των λαμπάδων της Αναστάσεως  με φόβο   μετεφέρετο  στα σπίτια των πιστών της Πόλης.

Την ίδια  Αγία Ημέρα ο Γέρων Ποιμενάρχης χοροστάτησε  στους δύο Εσπερινούς της Αναστάσεως, που τελέστηκαν στον Μητροπολιτικό Ναό  της Αγίας Παρασκευής Θεραπείων  και στον Ναό της Αγίας Παρασκευής Βαθυρρύακος. Κατά τους Εσπερινούς  αυτούς το Ιερό Ευαγγέλιο διαβάστηκε σε πολλές γλώσσες, στην δε Αγία Παρασκευή  Βαθυρρύακος και από τους ενταύθα κληρικούς εκπροσώπους της Αρμενικής  και της Ρωμαιοκαθολικής  Εκκλησίας. Μετά το πέρας των Εσπερινών ο Σεβασμιώτατος Γέρων  τσούγκρισε το πασχαλινό  αυγό  με τους πιστούς, ευχόμενος το Χριστός Ανέστη. Ακολούθησε μικρή δεξίωση κατά την οποία διανεμήθηκε στους πιστούς   πασχαλινό τσουρέκι και αυγά, προσφορά των παραπάνω Κοινοτήτων.

Η χαρμόσυνη ατμόσφαιρα του Πάσχα συνεχίστηκε με την πανηγυρική Θ. Λειτουργία του Αγίου Γεωργίου στον ομώνυμο ιερό Ναό του Μακροχωρίου,  στην οποία ιερούργησε ο Σεβασμιώτατος  Άγιος Δέρκων, παρουσία πλήθους πιστών. Ας σημειωθεί, τέλος, ότι η εορτή αυτή   μεταφέρθηκε την Δευτέρα του Πάσχα (περιέχει πασχαλινή υμνογραφία) και η  σχετική τυπική διάταξη προσετέθη από τον τότε Πρωτοψάλτη Γεώργιο Βιολάκη (1820-1911), στο Τυπικό της Μεγάλης Εκκλησίας που εκδόθηκε το 1888. Ο Βιολάκης είχε λάβει την σύμφωνη γνώμη του τότε  Πατριάρχου Ανθίμου του Ζ’ (1895-1897) και κατά τον Γεδεών και  την σύμφωνη  γνώμη  του Κωνσταντίνου  Βαλιάδη του Χίου, φιλομούσου και  μετέπειτα Οικουμενικού Πατριάρχου(1897-1901).

 Αντώνιος Χατζόπουλος, Πάσχα 2013, Κωνσταντινούπολη 

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*